Τρίτη 18 Μαρτίου 2008

Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και τα νούμερα της …ντροπής

Διάβασα, Είδα, 'Ακουσα, Απελπίστηκα και 'Εγραψα:


Σύμφωνα με διεθνή δεδομένα,
  • ένας (1) στους 20 εφήβους σε όλο τον κόσμο προσβάλλεται από κάποιο σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα,
  • πέντε (5) εκατομ. κορίτσια υποβάλλονται κάθε χρόνο σε διακοπή εγκυμοσύνης, από τις οποίες το 40% γίνεται κάτω από μη ασφαλείς συνθήκες,
  • δεκαπέντε (15) εκατομ. κορίτσια 15-19 ετών, γίνονται κάθε χρόνο μητέρες.

Πραγματικά, δεν μπορώ να καταλάβω πως μία από τις πλέον ευχάριστες «αισθήσεις», κατάντησε να είναι μάστιγα, κυρίως για τους νέους. Τι να φταίει άραγε; Μήπως η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση (ή όπως αλλιώς, διαφυλικές σχέσεις) που λείπει από τη ζωή των νέων, μαθητών και εφήβων και που δεν εφαρμόζεται στα σχολεία; Κάποτε κάτι πήγε να γίνει, κολλήσαμε στον τίτλο. Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση να το λέμε, ή διαφυλικές σχέσεις; Υπάρχουν υπαρκτά προβλήματα κι εμείς κλείνουμε τα μάτια. Μην πω ρίχνουμε στάχτη στα μάτια.
Γιατί Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση; Και πότε πρέπει αυτή ν’ αρχίζει; Όλοι γνωρίζουμε πως ο τρόπος με τον οποίο θα αντιμετωπίσει ένα άτομο τη σεξουαλικότητά του κατά τα διάφορα στάδια της ζωής του (και εδώ να θυμηθούμε πως η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ξεκινά από την πρώιμη παιδική ηλικία και διαρκεί όλη τη ζωή), εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση που έλαβε σε όλη τη διάρκεια των παιδικών του χρόνων. Εδώ είναι φανερός ο ρόλος μας ως γονείς. Θα πρέπει να μεταδίδουμε τις αξίες όχι μόνο μέσα από τα λόγια μας, αλλά κυρίως μέσα από τη στάση μας και το ζωντανό παράδειγμα που δίνουμε στα παιδιά μας.
Ο άλλος χώρος στον οποίο πρέπει -και δεν- να παρέχεται σεξουαλική διαπαιδαγώγηση είναι το σχολείο (το Λύκειο ίσως). Μάλιστα, είναι ίσως ο πλέον κατάλληλος για την περίοδο της εφηβείας. Σε αυτό το στάδιο ανάπτυξης, ντροπαλοί έφηβοι όντες, πόσοι από μάς ένοιωθαν άνετα να πλησιάσουμε τους γονείς μας και να τους ρωτήσουμε για τις ανησυχίες μας; Κανείς. Έτσι καταφεύγαμε σε «έμπειρους» φίλους και δημιουργούσαμε προσωπικές σεξουαλικές θεωρίες. Λανθασμένες ίσως, τρομακτικές, ένοχες. Το σχολείο είναι επομένως ο κατάλληλος χώρος. Οι απαντήσεις, όμως, στα ερωτήματα των εφήβων θα πρέπει να δίνονται σε επιστημονική γλώσσα, με βάση τα βιολογικά δεδομένα, χωρίς υπονοούμενα και χωρίς να συσχετίζονται με ηθικές και προσωπικές αξίες. Αυτό απαιτεί, ειδικοί να αναλάβουν το ρόλο αυτό, ή ειδικά εκπαιδευμένοι δάσκαλοι. Διότι, αν το παιδί αφεθεί μόνο του, θα διαμορφώσει τις δικές του απόψεις με βάση πληροφορίες που θα πάρει από την αυλή του σχολείου, από φίλους, από τα μ.μ.ε. και από το διαδίκτυο. Θα κινδυνεύσει να κατασκευάσει …θεωρίες οι οποίες θα επηρεάσουν τη μετέπειτα σεξουαλική συμπεριφορά του.


Μια …ιστορική αναδρομή, όσον αφορά στην ελληνική πραγματικότητα, ίσως μας διαφωτίσει για τη στασιμότητα που επικρατεί. Το 1964 ο Ευάγγελος Παπανούτσος (τότε Γεν. Γραμ. του Υπ. Παιδείας) είχε δηλώσει ότι: «Η Σεξουαλική Αγωγή μπαίνει άμεσα στα ελληνικά σχολεία». Και από τότε έγιναν ελάχιστα πράγματα! Το Ελληνικό Σεξολογικό Ινστιτούτο, το 1999 είχε γράψει ένα βιβλίο για τη Σεξουαλική Αγωγή. Τα βιβλία αυτά παραδόθηκαν στις αρχές του 2002 με cd-rom και slides και ήταν έτοιμα να μπουν στο σχολικό πρόγραμμα. Ε, δεν φτάσανε ποτέ στα σχολεία. Το 2003 κατατέθηκε μια πρόταση στο Υπουργείο Παιδείας για το μάθημα της Σεξουαλικής Αγωγής, επιδοτούμενο από την ευρωπαϊκή κοινότητα, που περιλάμβανε συνολικά 9 θεματικές υγείας. Η μία ήταν η Σεξουαλική Αγωγή. Το πρόγραμμα αυτό πάγωσε παρά το σχετικά μικρό του κόστος που θα έφτανε -τότε- γύρω στα 500 εκατομμύρια δραχμές. Σήμερα υπάρχει μία κινητικότητα σχετικά με το θέμα. Μέσα από προγράμματα Αγωγής Υγείας, προσεγγίζεται το θέμα, μάλλον επιδερμικά. Αλλά και παρόμοιες προσπάθειες σε παρεμφερή θέματα (AIDS και γενικά Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενες Ασθένειες) γνωρίζουμε ότι έλαβαν χώρα στα σχολεία και από τη συμπεριφορά των μαθητών που τα παρακολούθησαν, τα συμπεράσματα είναι μάλλον θετικά.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με άλλα θέματα κοινωνικά, όπως το θέμα των ναρκωτικών. Γνωρίζω ότι πριν από λίγα χρόνια, έφτασε στα λύκεια της χώρας πακέτο με cd’s για κάθε μαθητή που αφορούσε σε έρευνα για τα ναρκωτικά γνωστού δημοσιογράφου (νομίζω του Κ. Τσαρούχα), με εγκύκλιο που ανέφερε σχετικές οδηγίες για μοίρασμα του cd. Αμέσως μετά, ήλθε κατεπείγουσα εγκύκλιος η οποία ανέστελλε την εφαρμογή της προηγούμενης. Οι λόγοι αναστολής ποτέ δεν έγιναν αντιληπτοί.

Τι να υποθέσουμε λοιπόν; Πως κάποιοι θεωρούν ότι η σεξουαλικότητα (και άλλα …καυτά θέματα) είναι μια αυτόνομη συμπεριφορά που δεν χρειάζεται να την εκπαιδεύσεις; Και στο κάτω κάτω, ένα μάθημα Σεξουαλικής Αγωγής δε σημαίνει ότι θα φτιάξει πιο …σεξουαλικούς ανθρώπους. Φυσικά, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση δεν πρέπει να στέκεται μόνο σε ζητήματα σεξουαλικών σχέσεων αλλά και σε ευρύτερα θέματα, όπως η εικόνα του εαυτού, η αυτοεκτίμηση, οι κανόνες ηθικής, ο αμοιβαίος σεβασμός και η αγάπη. Όταν σήμερα οι αριθμοί που αναφέραμε πιο πάνω είναι αριθμοί ντροπής, δεν πρέπει να προβληματιστούν αυτοί οι άνθρωποι που αντιδρούν στη Σεξουαλική Αγωγή; Αυτή τη στιγμή οι χώρες της Ε.Ε. έχουν βάλει το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία τους με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Στην …Ελλάς του 2008, γιατί καθυστερούμε;
Συμπέρασμα: όλες οι έως τώρα προσπάθειες έπεσαν θύματα εξωγενών παρεμβάσεων... Ενδεχομένως και η Εκκλησία να βλέπει αρνητικά αυτή την προσπάθεια. Αλλά και η ελληνική κοινωνία είναι ακόμη συντηρητική και έχει ακόμα πολλά ταμπού. Ακόμη και οι γονείς στην Ελλάδα έχουν μια τελείως διαφορετική αντίληψη για το αγόρι και για το κορίτσι. Το κορίτσι δεν πρέπει να κάνει πολλές σχέσεις για να αποδείξει ότι είναι ηθική. Αντίθετα, το αγόρι θα πρέπει όσο το δυνατόν νωρίτερα να κάνει σεξ για να αποδείξει στους γονείς ότι δεν είναι ομοφυλόφιλος. Ενώ τα παιδιά σήμερα γενικά δεν έχουν προκαταλήψεις. Έχουν όμως άγνοια των κινδύνων…


ΥΓ. Οι αισθήσεις δεν είναι μόνον αυτές οι πέντε που μαθαίναμε στο σχολείο, όταν ήμασταν πιτσιρίκια (όσφρηση, αφή, όραση, γεύση, ακοή). Όταν μεγάλωσα έμαθα ότι υπάρχουν κι άλλες τρεις, τουλάχιστον. 6η αίσθηση, ο έρωτας. 7η αίσθηση το sex μέσω του έρωτα και 7η αίσθηση, ο οργασμός στο sex μέσω του έρωτα! Αν σας ...προκάλεσα -εν μέσω νηστειών- συμπαθάτε με!

ΥΓ. Οι φωτογραφίες πάνω είναι παρμένες από τους ...schooligans

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Τούτη η δίψα δε σβήνει τούτη η μάχη δε παύει...

Τούτη η δίψα δε σβήνει τούτη η μάχη δε παύει...