Πέμπτη, 25 Σεπτεμβρίου 2008

Οδοιπορικό Κύπρος, μέρος 4ο

Κυβερνητικοί υπάλληλοι-Κυβερνητικά κτίρια - Κολοσσιαία γραφεία

Τα πρώτα κυβερνητικά κτίρια (στην Κύπρο χρησιμοποιείται ο όρος «κυβερνητικό» κτίριο ή «κυβερνητικός» υπάλληλος αντί του ελλαδικού όρου «δημόσιο») -φτιαγμένα από τους άγγλους αποικιοκράτες- ξεχωρίζουν. Έχουν το χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα, πέτρινα από πέτρα κυπριακή (νομίζω τώρα εισάγουν και πέτρα εκ Συρίας, παρόμοια με την κυπριακή).





Δίπλα τους κτίζονται μοντέρνα κυβερνητικά κτίρια, σωστά μεγαθήρια που επιβάλλονται στον χώρο. Μήπως κατασκευάστηκαν έτσι για να «επιβάλλονται» και στους πολίτες.




Που να δείτε και τα ιδιόκτητα κτίρια-γραφεία που κατασκευάζουν οι τραπεζικοί και ασφαλιστικοί οργανισμοί. Σκανδαλίζουν για τον πλούτο, την επιβλητικότητα και την …μεγαλοπρέπειά τους.






Τα ίδια περίπου ισχύουν και για τους κυβερνητικούς οργανισμούς, τη CYTA (κυπριακός ΟΤΕ) και την ΑΗΚ (κυπριακή ΔΕΗ).
Λειτουργούν και εδώ γραφεία εξυπηρέτησης πολιτών (ΚΕΠ). Σ’ ένα τέτοιο ΚΕΠ αντικατέστησα το κυπριακό μου Δελτίο Ταυτότητας με το αντίστοιχο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, σε τρία (3) μόνο λεπτά. Και αν δεν έχεις φωτογραφία, σου βγάζουν εκεί στο γραφείο του ΚΕΠ.
Οι αμοιβές των κυβερνητικών είναι πάρα πάρα πολύ καλές, έτσι ώστε να υπάρχει μονίμως γκρίνια γι αυτούς (όπως συμβαίνει και στην Ελλάδα).
Όλοι ή σχεδόν όλοι οι κυβερνητικοί φορείς, διαθέτουν κατασκηνώσεις για τους υπαλλήλους τους, κυρίως στα ορεινά. 'Ετσι, ο κοινωνικός μισθός ανεβαίνει...

Εκπαιδευτικό σύστημα

Το κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα, ακολουθεί τα ‘χνάρια του ελλαδικού, με μικρότερα, ορθότερα ή και λανθασμένα βήματα. Θα μείνω λίγο στα του λυκείου. Από τη Β’ τάξη επιλέγουν 4 μαθήματα κατεύθυνσης αλλά αν στη Γ’ τάξη αποφασίσουν ν’ αλλάξουν κατεύθυνση, θα πρέπει να περάσουν ειδικές κατατακτήριες εξετάσεις γι αυτό. Οι εξετάσεις στην Γ’ τάξη είναι κατά βάση απολυτήριες. Μπορεί ο μαθητής να δηλώσει και ότι ενδιαφέρεται για εισαγωγή του σε κάποια σχολή στο Παν. Κύπρου ή κάποιο ελλαδικό, οπότε θα υπολογιστεί και βαθμός πρόσβασής του. Αν προκύψουν κενές στο Πανεπιστήμιο Κύπρου –γιατί ο υποψήφιος επέλεξε πανεπιστήμιο στην Ελλάδα- υπάρχει και 2η κατανομή των κενών θέσεων. Η αμοιβή ενός κύπριου καθηγητή είναι πολλαπλάσια της αντίστοιχης του συνάδελφού του ελλαδίτη, αλλά και οι ώρες διδασκαλίας περισσότερες. Οι συνθήκες εργασίας είναι μάλλον καλύτερες. Οι σχολικές διακοπές είναι ίδιες, υπάρχει Σώμα Βαθμολογητών για τις απολυτήριες εξετάσεις όπως επίσης και ο θεσμός του Επιθεωρητή. Ο Δ/ντής ενός κυπριακού Λυκείου, διευθύνει ένα μεγάλο για τα ελλαδικά δεδομένα μαθητικό δυναμικό, αφού λειτουργούν μεγάλα περιφερειακά σχολεία. Βοηθείται προς τούτο από ικανό αριθμό Βοηθών Διευθυντών (Βο.Δι. όπως κατ’ ευφημισμό προφέρονται) αλλά ενώ οι ευθύνες είναι τεράστιες, οι οικονομικές απολαβές –επίδομα θέσης- είναι αντιστρόφως ανάλογο. Γι αυτό, διάβασα πως φέτος υπήρξε απροθυμία για κάλυψη θέσεων Δ/ντή (αντί της …σφαγής που συμβαίνει εδώ).

Τα τελευταία χρόνια, κυρίως μετά το '74, λειτουργεί και εδώ ο θεσμός των φροντιστηριών Μ.Ε., ενώ τα ιδιωτικά κολέγια και παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων είναι στα φόρτε τους. Οι γονείς, είναι πρόθυμοι να επιλέξουν ένα πανεπιστήμιο του εξωτερικού -κατά βάση αγγλικό- παρά ένα ελλαδικό. Είναι η μόδα, είναι οι καταλήψεις που παρατείνουν τις σπουδές; Μάλλον η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Αρκετά παιδιά, φοιτούν σε κολλέγια στην Κύπρο διότι προτιμούνται από την ντόπια αγορά.


Ο χώρος του πανεπιστημίου Κύπρου, στην πρώην παιδαγωγική Ακαδημία

2 σχόλια:

KitsosMitsos είπε...

Το καλό είναι ότι είναι μαζεμένα σε μια έκταση και έτσι ούτε κυκλοφοριακό δημιουργείται, ούτε πορείες και ιστορίες...

phlou...flis είπε...

@kitsomitso: τελευταία τα σκόρπισε η ...αποκέντρωση

Τούτη η δίψα δε σβήνει τούτη η μάχη δε παύει...

Τούτη η δίψα δε σβήνει τούτη η μάχη δε παύει...